RIEC Noord-Holland

We richten ons op het bestrijden van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit en op het voorkómen daarvan. Dat doen we met verschillende diensten- en producten. Hiermee ondersteunen we partners bij de aanpak in concrete casussen en helpen we hen bij het versterken van de (bestuurlijke) weerbaarheid tegen ondermijning. Ook brengen we samen met onze partners de aard en omvang van ondermijning in onze regio in beeld. Dat doen we mede op basis van door de stuurgroep Aanpak Ondermijning Noord-Holland vastgestelde handhavingsknelpunten. Verderop lees je hier meer over. De stuurgroep bestaat uit bestuurders, afkomstig van de diverse RIEC-convenantpartners. 

 

 

Samen sterk tegen ondermijning

Alle partners gaan de komende jaren gezamenlijk harder aan de slag met de aanpak van ondermijning. Aan de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) en het Landelijk Informatie- en Expertise Centrum (LIEC) de taak om hierbij te ondersteunen. Hieronder lees je hoe we dat doen.

Het RIEC Noord-Holland werkt nauw samen met de andere RIEC’s en het LIEC en kan daardoor een breed scala aan producten en diensten aanbieden. Dit aanbod stemmen we af op de lokale ondermijningsproblemen en de behoeften van onze partners. 

Over RIEC Noord-Holland
Hand

Klik op de pijlers voor een uitleg

Objectieve kennis & expertise

De RIEC-LIEC Ondermijningsacademie biedt basistrainingen en masterclasses voor medewerkers van partnerorganisaties (vooral gemeenten), gericht op bewustwording en expertise. Daarnaast doet het RIEC-LIEC onderzoek op verschillende niveaus, fundamenteel en op casusniveau. De RIEC’s en het LIEC werken hierbij nauw samen. Goed onderzoek maakt een doelgerichte aanpak mogelijk.

Producten en diensten
  • Onze basistrainingen zijn gericht op het vergroten van de bewustwording van uw medewerkers. We geven trainingen op de volgende gebieden: integraal (dat wil zeggen: met meerdere partners tegelijk) samenwerken, bewustwording ondermijning, bestuurlijke aanpak, wet Bibob, het bestuurlijk instrumentarium en onderzoek in open bronnen. Ook geven we trainingen op maat, toegespitst op één van de RIEC-thema’s of handhavingsknelpunten.
  • Masterclasses zijn gericht op de doorontwikkeling van de meer ervaren professionals. In deze trainingen komt meer specifieke kennis aan bod. Onderwerpen van mogelijke masterclasses zijn bijvoorbeeld verdachte transacties, integraal onderzoek en financieel management.
  • Het RIEC-LIEC verricht onderzoek op verschillende niveaus, van fundamenteel onderzoek tot onderzoek op casusniveau. De RIECs en het LIEC werken hierbij nauw samen. Goed onderzoek maakt een doelgerichte aanpak mogelijk. Voorbeelden zijn trendwatching, fundamenteel onderzoek en fenomeenonderzoek (een studie naar een bepaalde vorm van ondermijnende criminaliteit).
  • Download de RIEC-NH brochure voor meer informatie over onze diensten en producten.
Speerpunten in 2022
  • Trainingen
    Mede op basis van de weerbaarheidsscans die we uitvoeren bij gemeenten, stellen we de specifieke opleidingsbehoefte van onze (gemeentelijke) partners vast. Hiermee ontwikkelen een trainingskalender voor 2022. Trainingen op het gebied van bewustwording, onderzoek in open bronnen, de wet Bibob, integrale samenwerking en bestuurlijke handhaving (wet Damocles/APV) maken daar in elk geval onderdeel van uit. Bij het organiseren van de trainingen werken we waar mogelijk samen met andere partijen, zoals het Landelijk Bureau Bibob, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) en Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Noord-Holland (RPCNH).
  • Digitaal Kennisplatform Ondermijning
    In RIEC-LIEC-verband ontwikkelen we allerlei informatieproducten en praktische instrumenten, zoals bijvoorbeeld factsheets over concrete vormen van ondermijnende criminaliteit. Die worden beschikbaar gesteld op het digitale Kennis Platform Ondermijning (KPO), dat ook toegankelijk is voor RIEC-partnerorganisaties. Het RIEC Noord-Holland levert kennisdocumenten, helpt de verdere ontwikkeling van het platform en zet zich in 2022 in om de bekendheid onder partners te vergroten en het gebruik te stimuleren.
  • Begeleiding analisten RIEC-partners
    Steeds meer RIEC-partners hebben eigen analisten in dienst. Als RIEC Noord-Holland willen we niet alleen zorgen voor een sterk netwerk van deze professionals, maar helpen we ook graag hun kennis vergroten. Daarom adviseren we onze collega-analisten en hun moederorganisaties graag over opleidingen en trainingen en bevorderen we het delen van kennis en expertise. Daarvoor organiseren we regionale netwerkbijeenkomsten. Desgevraagd begeleiden en coachen RIEC-analisten ook nieuwe analisten in het netwerk.
  • Vakkennis wet Bibob
    Het afgelopen jaar zagen we een duidelijke toename van het aantal vragen van gemeenten over de toepassing van de wet Bibob. Ook in casussen groeit bij onze partners de behoefte aan juridische ondersteuning door het RIEC Noord-Holland. Met de aanstaande wijziging van de wet Bibob neemt deze behoefte naar verwachting nog verder toe. Bovendien zien we dat de wet op steeds meer terreinen wordt toegepast. Die ontwikkeling willen we stimuleren en ondersteunen. Daarom investeren we in onze eigen vakkennis en expertise én in die van onze partners.
  • Netwerkbijeenkomsten over wet BibobHet RIEC Noord-Holland organiseert verschillende netwerkbijeenkomsten op het gebied van de wet Bibob om ervaringen, kennis en expertise te delen en om het netwerk te versterken.
  • Cursusaanbod Landelijk Bureau Bibob
    Daarnaast wil het RIEC Noord-Holland onze gemeenten zoveel mogelijk wijzen op het uitgebreide cursus- en trainingsaanbod van het Landelijk Bureau Bibob. Gemeenten kunnen hun ambtenaren de trainingen kosteloos laten volgen. We overleggen met het Landelijk bureau Bibob om bepaalde cursussen, waaronder de basistraining, vaker aan te bieden aan gemeenten.
  • Training over wet Bibob
    Ook organiseren we in 2022 verschillende trainingen en expertbijeenkomsten in de regio. Daarbij gaan we dieper in op specifieke facetten van de wet Bibob en op de toepassing ervan in verschillende domeinen van de beroepspraktijk. We stemmen de inhoud hiervan af op de behoefte van de deelnemers, die we daar vooraf naar vragen.
  • Netwerkbijeenkomsten bestuurlijke aanpak
    Op het gebied van de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit organiseren we verschillende netwerkbijeenkomsten. Op verzoek van onze netwerkpartners nodigen we dit jaar ook sprekers uit om te vertellen over hun specialisme. Thema’s waaraan we denken, zijn onder meer: de aanpak van ondermijning op bedrijventerreinen, de werkwijze voortkomend uit de Samenwerkingsovereenkomst voor Interventieteams (LSI-convenant) en de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
  • Expertsessie bestuurlijke aanpak
    In samenwerking met een advocatenkantoor organiseren we dit jaar opnieuw een expertsessie over specifieke onderwerpen binnen de bestuurlijke aanpak van ondermijning. We denken nu aan thema’s als slecht levensgedrag, de evenredigheidstoets, sluitingen vanwege verstoring van de openbare orde, en vergunningplicht. De sessie heeft de vorm van een webinar. We stemmen de inhoud hiervan af op de behoefte van de deelnemers, die we daar vooraf naar vragen.
  • E-learning over RIEC-convenant
    In RIEC/LIEC-verband ontwikkelen we in 2022 een e-learning over de werking van het RIEC-convenant. Daarbij besteden we specifiek aandacht aan het bijbehorende privacyprotocol en de werkprocessen. Ook belichten we in de e-learning het voorstel voor de Wet Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden, dat de Eerste Kamer momenteel behandelt. De e-learning is bedoeld voor medewerkers van RIEC’s en van onze partnerorganisaties.

Integrale Intelligence & analyse

Om ondermijnende criminaliteit effectief aan te kunnen pakken is een compleet en actueel beeld van het probleem onontbeerlijk. De gezamenlijke analyses van verschillende RIEC-partners geven zicht op de problematiek, trends en fenomenen. Op basis van deze analyses kunnen we gericht optreden en proactief en preventief te werk gaan als één overheid.

Producten en diensten
  • Complexe integrale casusanalyse: het RIEC verzamelt, integreert en analyseert informatie van verschillende overheidsinstanties met betrekking tot complexe casussen en geeft advies over mogelijke maatregelen die partners kunnen nemen.
  • Geografische analyse: een analyse van de ondermijnende criminaliteit in een bepaald gebied, voor een bepaald thema of handhavingsknelpunt.
  • Fenomeenanalyse: met fenomeenanalyses brengen we in kaart hoe criminelen misbruik maken van legale structuren en processen, om deze vervolgens aan te pakken.
  • Bestuurlijke signalen: Door partners gesignaleerde structurele knelpunten in wet- of regelgeving, waarvan criminelen misbruik kunnen maken, kunnen via het RIEC-LIEC landelijk worden geagendeerd. Het bestuurlijk signaal gaat vervolgens naar het desbetreffende ministerie, om te bekijken of de wetgeving kan worden veranderd.
  • Wij maken actuele, integrale ondermijningsbeelden op lokaal en regionaal niveau.
  • Download de RIEC-NH brochure voor meer informatie over onze diensten en producten.
Speerpunten 2022
  • Nieuwe ondermijningstrends ontdekken
    De veranderende aanpak van ondermijnende criminaliteit, waarbij naast repressie steeds meer aandacht is voor preventie, brengt andere (hulp)vragen van RIEC-partners met zich mee. Een goed actueel inzicht in de aard en omvang van ondermijnende criminaliteit, op zowel lokaal als regionaal niveau, vormt de basis voor het antwoord op deze vragen. In 2022 voeren we in RIEC-verband de pilot ‘Trendwatching’ uit, die we afgelopen jaar samen met onze partners hebben ontwikkeld. Hiermee willen we inzicht krijgen in ontwikkelingen en trends binnen bestaande criminele verschijningsvormen en nieuwe vormen signaleren. Zo willen we toewerken naar een eerste eenheidsbreed dynamisch ondermijningsbeeld. Daarmee willen we gezamenlijk meer ‘aan de voorkant’ van de problemen komen, om zo vroeg mogelijk maatregelen te kunnen nemen.
  • Lokale overleggen over ondermijning
    Voor het opbouwen van een sterke gezamenlijke informatiepositie, zijn signalen van ondermijning van cruciaal belang. Het RIEC-Noord-Holland investeert daarom in het ondersteunen van partners bij het opzetten, versterken en uitbouwen van lokale ondermijningsoverleggen. Deze overleggen vormen een landingsplaats voor signalen die ambtenaren vanuit verschillende afdelingen inbrengen. In het lokale ondermijningsoverleg wegen en duiden zij de signalen. Niet alleen kan op basis daarvan elke signaal vervolgacties krijgen, ook geven de losse signalen gezamenlijk een beeld van de aard en omvang van ondermijning in een gemeente of driehoeksgebied. Als RIEC Noord-Holland ondersteunen we gemeenten bij het opstellen van zo’n beeld op basis van hun eigen bevoegdheden.
  • Gebiedsanalyse en advies
    We zien een toenemende vraag naar informatie over de aard en omvang van ondermijnende criminaliteit in specifieke gebieden, branches of thema’s. Om in deze behoefte te voorzien, ondersteunen we onze partners met gebiedsanalyses, waarin we inzicht geven in signalen van ondermijning in een geografisch afgebakend gebied. Op basis daarvan adviseren we over interventies die RIEC-partners gezamenlijk kunnen uitvoeren en bieden ondersteuning bij de opvolging hiervan.
  • Onderzoek op Waddeneilanden
    In samenwerking met RIEC Noord Nederland en onze partners maken we een ondermijningsbeeld van de Waddeneilanden. Zo willen we inzichtelijk maken hoe en in welke mate ondermijnende criminaliteit hier voorkomt en betrokken partners adviseren wat ze hieraan kunnen doen.
  • Analyse en interventie hand in hand
    Zowel tijdens de aanpak van signalen van ondermijning als bij fenomeenonderzoeken laten we analyses en interventies elkaar wederzijds versterken. Dat betekent bijvoorbeeld dat we tijdens de informatiefase waar mogelijk al interventies uitvoeren en analyses verrijken met de informatie die deze acties opleveren. Daardoor kunnen we in de volgende fase nóg effectievere acties ondernemen. Bovendien kunnen inzichten uit specifieke casussen licht schijnen op brede fenomenen.
  • Professionalisering analyse en intelligence
    Samen met de andere RIEC’s en het LIEC werken we aan een verdere professionalisering van onze analyse- en intelligencetak. In dat verband trekken we onze werkprocessen gelijk, investeren we in de kwaliteit van de opleidingen van onze analisten en verbeteren we de informatieverwerking door de RIEC’s. Hiermee tillen we de onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling, tussen de RIEC’s en van RIEC’s en hun partners, naar een hoger niveau.
  • Meer onderzoek met geanonimiseerde data
    In het veiligheidsdomein vinden steeds meer analyses en onderzoeken plaats aan de hand van grotere hoeveelheden geanonimiseerde data. Binnen het RIEC Noord-Holland doen we ervaring op met de toepassing hiervan, zoals in geografische analysemethoden. In 2022 willen we onze kennis over en ervaring met geanonimiseerde data verder uitbreiden.
  • Privacyrisico’s onder de loep
    In de aanpak van ondermijnende criminaliteit speelt de uitwisseling van privacygevoelige informatie tussen RIEC-partners een belangrijke rol. Deze informatiedeling is gebonden aan strenge regels, die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We vinden het belangrijk om ons hier zorgvuldig aan te houden. Om onze informatieveiligheid te waarborgen, werken we niet alleen aan bewustwording van collega’s op dit onderwerp, maar voeren we in 2022 ook een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit. Hiermee brengen we de privacyrisico’s van de gegevensverwerking binnen ons samenwerkingsverband in kaart. Op basis van de uitkomsten nemen we vervolgens maatregelen om eventuele risico’s te verkleinen.

Slimme (bestuurlijke) weerbaarheid

Het RIEC-LIEC helpt partners om de zwakke plekken in hun organisatie en beleid te ontdekken en te versterken. Zo kunnen we hun weerbaarheid op strategisch, tactisch én operationeel niveau blijvend vergroten.

Producten en diensten
  • Weerbaarheidsscan: deze scan geeft inzicht in de rol en mogelijkheden van partnerorganisaties bij de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Daarnaast biedt de scan praktische aanbevelingen om de (bestuurlijke) aanpak te verbeteren.
  • Actieplan: het actieplan laat zien welke stappen partnerorganisaties kunnen zetten om weerbaarder te worden tegen ondermijning.
  • Beleidsadvies: het RIEC-LIEC heeft kennis, voorbeelden en beleidsdocumenten om de weerbaarheid van partnerorganisaties te vergroten.
  • Inhoudelijk advies: partners kunnen bij het RIEC-LIEC terecht met vragen over het gebruik van hun eigen instrumenten.
  • Organisatieadvies: om de aanpak van ondermijning op meer plekken binnen partnerorganisaties een vaste plek te geven, adviseert het RIEC-LIEC ook over hun inrichting op verschillende niveaus. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een meldpunt, het instellen van een lokaal overleg ondermijning of iemand binnen de organisatie verantwoordelijk maken voor het onderwerp ondermijning.
  • Advisering bestuurlijke integriteit: bestuurlijke integriteit is niet alleen gebaat bij een zekere mate van bewustzijn, maar moet ook procesmatig en cultureel in de organisatie zijn ingebed. Het RIEC-LIEC kan bij dit proces adviseren.
  • Mondeling of schriftelijk advies: het RIEC-LIEC geeft advies over concrete misstanden in een gemeente.
  • Ondermijningsapp: de (openbaar toegankelijke) ondermijningsapp is bedoeld om kennis over (de aanpak van) ondermijning te verspreiden. De app geeft antwoord op vragen over ondermijning en biedt toegang tot relevante artikelen, websites en boeken en is geschikt voor iedereen die meer over ondermijnende criminaliteit wil weten. Dat kunnen zowel de verschillende private en publieke beroepsgroepen zijn als burgers, (gemeente)ambtenaren, bestuurders en zeker ook raadsleden. De app is gratis te downloaden in een app store.
  • Download de RIEC-NH brochure voor meer informatie over onze diensten en producten.
Speerpunten 2022
  • Weerbaarheid gemeenten scannen
    In 2020 hebben we met de provincie Noord-Holland en een onderzoek- en adviesbureau de Quickscan Gemeentelijke Weerbaarheid ontwikkeld. Gemeenten ontdekken hiermee de kwetsbaarheid van diverse werkprocessen in de ambtelijke organisatie en krijgen concrete verbetermogelijkheden. In 2021 zijn we al flink op stoom geraakt om deze scan samen met de provincie uit te rollen naar 23 gemeenten in onze eenheid. In 2022 krijgen ook de overige zeven dit aanbod. Door desgewenst te werken met het instrument ‘piramide naar fitte gemeenten’, helpen we gemeenten hun weerbaarheid verder te monitoren en naar het gewenste niveau te brengen.
  • Analyse van resultaten weerbaarheidsscans
    In samenwerking met de provincie analyseren we de uitkomsten van alle weerbaarheidsscans. Zo ontdekken we waar gemeenten behoefte aan hebben en kunnen we ons producten- en dienstenaanbod daar beter op afstemmen.
  • Actieplan na weerbaarheidsscan
    Op basis van de uitkomsten en aanbevelingen van de weerbaarheidsscan bieden we gemeenten organisatieadvies op maat. Ook ondersteunen we praktisch bij het opstellen en uitvoeren van een actieplan om de kwetsbaarheden in de eigen organisatie aan te pakken. Zo belanden de aanbevelingen niet in de la, maar werken gemeenten echt aan het ophogen van de dijken. 
  • Hulp bij vergroten bewustzijn ondermijning
    De weerbaarheidsscans tonen binnen gemeenten een behoefte aan inhoudelijk advies en ondersteuning bij het vergroten van het bewustzijn ten aanzien van de soorten en risico’s van ondermijnende criminaliteit. Afhankelijk van de behoefte, kan het RIEC Noord-Holland medewerkers trainen, ondersteunen en begeleiden bij het opzetten en uitbreiden van lokale overleggen (ook met politie) en het creëren van een lokaal meldpunt. Hierbij adviseren we ook over de toepassing van het binnengemeentelijk privacyprotocol Ondermijning.
  • Bijeenkomsten voor nieuwe raadsleden
    In maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Op verzoek van gemeenten helpt het RIEC Noord-Holland bij informatie- of bewustwordingsbijeenkomsten over ondermijning voor nieuwe raadsleden.
  • Licht op bestuursrechtelijk dossier
    In 2021 hebben we gemerkt dat gemeenten graag duidelijkheid willen over het type RIEC-documenten dat ze in een bestuursrechtelijk dossier mogen opnemen. Dat is van belang omdat, door opname in het dossier, de informatie uit deze stukken gedeeld wordt met partijen die geen RIEC-convenantpartner zijn. Daarvoor gelden privacyregels. In 2022 maken we een factsheet voor gemeenten, om duidelijk te maken welke documenten ze wél en welke niet mogen opnemen in een bestuursrechtelijk dossier.
  • Overzicht bestuursrechtelijke middelen
    In 2021 heeft het RIEC Noord-Holland een overzicht gemaakt van beschikbare bestuursrechtelijke middelen, waarmee gemeenten maatregelen kunnen nemen om ondermijnende criminaliteit aan te pakken. In 2022 leveren we dit overzicht op als product en bieden het onze partners aan.

Duurzame samenwerking

De tien RIEC’s en het LIEC werken nauw samen, met elkaar en met overheidspartners, om de kennis en expertise op het gebied van ondermijnende criminaliteit te verbreden en verdiepen. Maar het stopt niet bij de overheid. Ook maatschappelijke allianties bieden veel mogelijkheden bij de aanpak van ondermijning. Door het probleem als uitgangspunt te nemen, kun je samen concrete maatregelen nemen.

Producten en diensten
  • Netwerkbijeenkomsten: met behulp van netwerkbijeenkomsten stimuleren wij het delen van kennis en de samenwerking tussen partners.
  • Maatschappelijke coalities: publiek-private samenwerking is een uitstekend middel om de maatschappelijke weerbaarheid te vergroten. Het RIEC ondersteunt partners bij het smeden van allianties met maatschappelijke partners.
  • Ondersteuning internationale samenwerking: het RIEC-LIEC ondersteunt de internationale samenwerking. Dat geldt voor (lucht)havens en grensgemeenten, maar ook voor internationale informatieknooppunten. Op deze manier kunnen kennis en vaardigheden ook internationaal steeds beter samenkomen.
  • Duurzaamheidstest: wil je een structurele samenwerking die altijd succesvol is, dan heb je constante groei en ontwikkeling nodig. Daarom leidt het RIEC-LIEC de evaluatie van zowel het proces als de inhoudelijke aanpak. Ook bekijken we het effect van de interventies bekeken.
  • Download de RIEC-NH brochure voor meer informatie over onze diensten en producten.
Speerpunten 2022
  • Gezamenlijke werkwijze onder de loep
    Een effectieve gezamenlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit vraagt om de juiste prioriteiten en keuzes. In 2021 zijn we met onze partners begonnen om onze gezamenlijke werkprocessen verder te verbeteren. Samen hebben we een pilot voorbereid, waarbij de koppeling tussen zicht en duiding enerzijds en prioriteren en kiezen anderzijds de spil vormt. In 2022 voeren we deze pilot uit. Hierin gaan we experimenteren met de rol, functie en werkwijze van twee van onze belangrijkste gezamenlijke besluitvormende overleggen: het RIEC-Informatieplein en het RIEC-Interventieoverleg. In de pilot stellen we niet meer alleen het stoppen van de misstanden in concrete casussen centraal, maar willen we daaruit ook lessen trekken en publieke én maatschappelijke partners bij de aanpak van ondermijning betrekken. Ook kijken we in dit experiment hoe we, met de beperkte capaciteit van partners, slim kunnen kiezen om het meeste maatschappelijke effect te bereiken.
  • Netwerkbijeenkomsten
    We vinden het belangrijk om niet enkel onze kennis over te dragen, maar ook kennisdeling tússen onze partners te stimuleren. In 2022 organiseren we daarom weer diverse netwerkbijeenkomsten voor verschillende disciplines, voor de uitwisseling van kennis en ervaringen en versterking van het netwerk. De bijeenkomsten gaan onder meer over specifieke aspecten van het analysevak, de wet Bibob en de bestuurlijke aanpak van ondermijning. De eerder georganiseerde districtelijke netwerkbijeenkomsten vormen we dit jaar om naar eenheidsbrede bijeenkomsten.
  • Toepassing RIEC-convenant en LSI-convenant
    Op initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoeken verschillende partijen landelijk hoe de toepassing van het RIEC-convenant en de toepassing van de Samenwerkingsovereenkomst voor Interventieteams (‘LSI-convenant’), elkaar kunnen versterken. Het RIEC Noord-Holland doet hieraan mee. We kijken hiervoor specifiek naar de toepassing van beide convenanten op vakantieparken.
  • RIEC weer vaker de deur uit
    De fysiek beperkende maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie, waren niet goed voor de netwerkfunctie van ons samenwerkingsverband. We maken in 2022 graag gebruik van de mogelijkheden, die inmiddels weer groter zijn, om te investeren in onze netwerkfunctie. We bezoeken onze partners weer vaker op locatie en brengen hen ook weer meer met elkaar in contact tijdens diverse overleggen en bijeenkomsten.
  • Samenwerken met nieuwe overheidsdiensten
    Om beter als één samenwerkende overheid op te treden tegen (uitkerings)fraude, onderzochten we in 2021 de mogelijkheden om sterker en uitgebreider samen te werken met overheidsdiensten die subsidieregelingen uitvoeren. Daartoe behoren ook diensten die (nog) geen RIEC-partner zijn, zoals de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. In 2022 willen we concrete stappen zetten om bij de bestrijding van (uitkerings)fraude nauwer op te (kunnen) trekken met deze overheidsdienst. We betrekken hierbij ook de directeur-generaal Ondermijning van het ministerie van Justitie en Veiligheid, om eventuele aanpassingen in wet- en regelgeving te onderzoeken.
  • Breder verantwoording afleggen
    In 2022 doen we mee met een landelijk actieonderzoek naar wat ‘de horizontale werking van rijker verantwoorden in het veiligheidsdomein’ heet. Hierbij gaat het erom niet alleen aan opdrachtgevers verantwoording af te leggen over bestede middelen, maar juist ook andere belangrijke stakeholders te informeren, enthousiasmeren en mobiliseren. In 2021 hebben we de basis gelegd voor een digitaal jaarplan en jaarverslag waarmee we onze partners, andere publieke diensten, burgers en bedrijven willen betrekken bij de regionale aanpak van ondermijnende criminaliteit. In het actieonderzoek bekijken we hoe we onze informatie en boodschap bij een breder publiek onder de aandacht kunnen brengen. Zo hopen we meer bestuurlijke én maatschappelijke tegenkracht tegen ondermijnende criminaliteit teweeg te brengen.
  • RIEC over de grenzen
    Ondermijnende criminaliteit houdt zich niet aan grenzen. Daarom trekken we in de aanpak samen op met de andere RIEC’s en het LIEC. Een concreet voorbeeld van een RIEC-overstijgende samenwerking is het ondermijningsbeeld voor de Waddeneilanden, Daarvoor werken we in 2022 samen met het RIEC Noord Nederland. Daarnaast gaan we in samenwerking met het RIEC Amsterdam-Amstelland onderzoeken of een regio-overstijgende aanpak van ondermijnende criminaliteit in het Noordzeekanaalgebied mogelijk is.
  • Verder werken aan gezamenlijke privacyvraagstukken
    In 2022 willen we het recent in RIEC-verband opgezette privacy-platform verder ontwikkelen. Hierin zijn alle RIEC-partners vertegenwoordigd door hun privacyfunctionarissen. Het platform vervult de rol van Functionaris Gegevensbescherming voor het RIEC Noord-Holland en wordt benut bij het in kaart brengen en helpen oplossen van ingewikkelde gezamenlijke privacyvraagstukken. Het RIEC-bureau heeft hierbij een coördinerende en faciliterende rol.
  • Inzet communicatie-expertise
    In 2021 startten verschillende RIEC-partners met de samenwerking aan een (gebiedsgericht) project. Bij wijze van pilot leverde het RIEC Noord-Holland hierbij expertise over de inzet van externe communicatie over de projectactiviteiten en het effect daarvan. Beoogd wordt hiermee naast een gezamenlijke aanpak ook de maatschappelijke weerbaarheid in het gebied te versterken en gelegenheidsstructuren te verkleinen. Daarnaast willen we de publiek-private samenwerking (met specifiek geanalyseerde doelgroepen) in het gebied verstevigen en transparant zijn (intern en extern) over het project en de resultaten. In 2022 wordt deze pilot afgerond en geëvalueerd. Als de proef heeft gewerkt, kunnen we met deze ervaring bekijken of we in 2022 de inzet van communicatie-expertise vanuit het RIEC Noord-Holland vaker kunnen aanbieden.
  • Meer oog voor logistiek
    Nederland heeft een goede infrastructuur. Ook criminelen maken daar gebruik van bij het vervoer van illegale goederen en personen. In Noord-Holland hebben we belangrijke logistieke knooppunten, zoals de luchthaven Schiphol en het Noordzeekanaalgebied. Samen met verschillende partners gaan we het criminele gebruik van logistieke processen die we zien in lopende casussen, projecten of bij geprioriteerde kwetsbare branches of gebieden tegen. Hierbij verkennen we of in Noord-Holland een actieweek mogelijk is met het Programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) van de Landelijke Eenheid, onderdeel van de Nationale Politie. We gaan dan georganiseerde criminaliteit tegen door de logistieke sector weerbaar te maken. Partners in RIEC-verband leveren een belangrijke bijdrage aan de beoogde bewustwording en handhaving/opsporing.

Flexibele Uitvoeringskracht

Om de slagkracht van de overheid te vergroten, is niet alleen kennis en expertise nodig maar ook capaciteit. Het RIEC-LIEC kan zorgen voor projectleiders en analisten om partners te ondersteunen in hun aanpak of helpen om goede externe krachten te vinden. Het RIEC-LIEC ondersteunt bovendien door het coördineren, regisseren, begeleiden en monitoren van casussen en projecten.

Producten en diensten
  • Netwerkportaal: Het RIEC-LIEC bemiddelt bij het uitwisselen van kennis en capaciteit tussen partners.
  • Uitvoeringscoördinatie: Het RIEC-LIEC levert objectieve en onafhankelijke casusregie en projectleiding. Hiermee helpt het RIEC bij een effectieve en efficiënte integrale samenwerking in casussen of bij projecten. Zo vervult het in de periode van de casus of het project de rol van aanjager, begeleider en monitor.
  • Download de RIEC-NH brochure voor meer informatie over onze diensten en producten.
Speerpunten 2022
  • Repressieve actie blijft nodig
    Naast de preventieve maatregelen blijft ook in 2022 het actief aanpakken van ondermijnende criminaliteit heel belangrijk. Dat doen we samen met onze partners, door misstanden te herkennen en concrete signalen van ondermijnende criminaliteit samen te brengen. Daarna nemen we hiertegen uiteraard gezamenlijk maatregelen. De casusregisseur is daarbij verantwoordelijk voor de daadwerkelijke aanpak en het RIEC zorgt voor de procesregie en effectieve besluitvorming. Ook proberen we met elkaar slimme oplossingen te vinden voor eventuele knelpunten in de samenwerking tussen de partners.
  • Werving casusregisseurs
    De afgelopen twee jaar hebben we het aantal integraal casusregisseurs vanuit de RIEC-partners zien afnemen. In 2022 willen we dit aantal verhogen en de kennis en vaardigheden van deze groep professionaliseren. Zo kunnen zij meer zelfstandig hun werk doen binnen de RIEC-aanpak. Hierbij besteden we extra aandacht aan de ‘rijke’ doelstellingen. Daarmee bedoelen we dat het casusteam niet alleen het betreffende strafbare feit aanpakt, maar ook andere organisaties voor de bestrijding in beweging brengt en breder onderzoek doet. We betrekken hier nadrukkelijk het management van onze partnerorganisaties bij. 
  • RIEC-inzet bij gemeenten voor afgebakende periode
    Soms hebben gemeenten langer behoefte aan expertise. Dan kan het RIEC Noord-Holland ook in actie komen. Bepaalde casussen zijn juridisch erg ingewikkeld en soms vraagt de strijd tegen criminaliteit om maatregelen die gemeenten niet zelf kunnen bedenken of uitvoeren. Dan kunnen medewerkers van het RIEC invliegen. We dichten gaten in de kennis bij ambtenaren of coördineren bijvoorbeeld projecten waarvoor meerdere gemeenten de handen ineenslaan. Met onze kennis van de regio voelen we daarvoor ook een verantwoordelijkheid, die we in 2022 wederom niet uit de weg gaan.
  • RIEC coördineert aanvraag rijksgelden
    Het demissionaire kabinet Rutte III heeft voor de aanpak van ondermijning in 2022 een bedrag van 524 miljoen euro beschikbaar gesteld, waarvan 434 miljoen structureel. Een deel hiervan komt ten goede aan de RIEC-samenwerking. Om hierop aanspraak te maken, coördineert het RIEC Noord-Holland het maken van een regionale aanvraag van alle samenwerkende partnerorganisaties. In onze aanvraag sluiten we aan bij de door het kabinet aangebrachte focus. Dan gaat het onder meer om het voorkomen van criminele aanwas, het terugdringen van criminele geldstromen en het tegengaan van misbruik van logistieke knooppunten ten behoeve van ondermijnende criminaliteit.

Handhavingsknelpunten

De partners van het RIEC mogen alleen vertrouwelijke gegevens uitwisselen bij concrete signalen van ondermijnende criminaliteit. Soms zijn er duidelijke aanwijzingen dat hiervan sprake is, maar zijn deze niet concreet genoeg om een RIEC-casus te starten. In zo'n geval kan de stuurgroep Aanpak Ondermijning Noord-Holland dit als een zogenoemd handhavingsknelpunt vaststellen. 

Op basis van een handhavingsknelpunt kan het RIEC Noord-Holland met de partners gegevens uitwisselen, zonder dat er een concreet signaal is ontvangen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. De informatie-uitwisseling over deze knelpunten moet bijdragen aan het inzicht in de problematiek in gebieden of sleutelplaatsen, die knooppunt voor criminaliteit zijn of daar kwetsbaar voor zijn. Met dit onderzoek kunnen we de ondermijnende criminele activiteiten vaststellen, om die vervolgens effectief aan te pakken. Hiermee zijn de handhavingsknelpunten van groot belang voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit in de regio Noord-Holland.

Een handhavingsknelpunt kan betrekking hebben op personen, een geografisch gebied of een branche. 

[1] Artikel 1.7 van het RIEC-LIEC- convenant

image

INVESTERING RIEC NOORD-HOLLAND MIDDELEN

COMPLETE BEGROTING 2022